
5

Mapping





7

Arab sprouts: new actors in a new 
political landscape

Florence Gaub and Dinah Abd El Aziz

Introduction
The events and aftermath of 2011 have transformed the Arab world: not only have they 
changed regimes and regional relationships, but they have also altered the often sclerot-
ic political landscape in the respective countries. Under authoritarian regimes that had 
been in power for decades, political parties were often declared illegal or were severely 
circumscribed in their activities, media outlets were subject to state control and censor-
ship, and research institutes were either entirely funded and controlled by the govern-
ment or limited to non-political subjects. As the regimes fell, these restrictions vanished, 
making way for new actors in a highly politicised environment. 

This study attempts to map these new actors in a political landscape that is still ex-
tremely volatile and fluctuating. Taking stock of developments so far, it focuses on 
three Arab countries (Egypt, Libya and Tunisia) which experienced regime change in 
2011. It surveys the Arab Spring’s fallout in institutional terms: beyond the headline-
grabbing events, what are the lasting effects of the uprisings and how can these be 
measured concretely? To this end, it identifies three main categories of institutions 
where changes have been significant (in both a positive and negative sense): (i) the me-
dia, (ii) political parties and (iii) think tanks. NGOs and the blogosphere have been ex-
cluded due to their de facto still limited influence and their highly fragmented approach 
to the new political order.

Although the three countries in question have each undergone different developments 
since the uprisings of spring 2011, they have followed similar trajectories, successive-
ly opening up and then restricting those very political freedoms that would allow the 
emergence of new political actors, and thus offering insights into the tangible results of 
a profound change in government.



8

Yearbook of European Security YES 2014 Mapping    Mapping    

Political parties 

The status quo ante
Although parties are today considered a salient feature of most political systems, they 
have in fact emerged only in modern times.  The existence of political parties indicates, 
first and foremost, that the population needs to be involved in an increasingly com-
plex political process. Depending on the system in which they operate, parties channel 
public opinion and communicate demands to the centres of power; they have a role in 
the selection of the political leadership of a country; they field candidates for elections, 
disseminate political information and play a constructive opposition role when not in 
power. In authoritarian systems they act as legitimising agents for the ruling regime 
and provide fora for civil engagement. Political parties can therefore either be created 
top-down or emerge from the bottom up, but in both cases their purpose is the political 
integration of the people.

Where parties emerge from the bottom up they usually do so in crisis contexts, most 
notably in crises of participation or crises of legitimacy. The two are often conflated, 
but denote respectively a political system in which a portion of society seeks more par-
ticipation, or one that is rejected in its entirety. The parties which emerged in Egypt and 
Tunisia before World War I and which had a strong anticolonial agenda are examples 
of parties born out of crises of legitimacy which rejected the political system altogeth-
er. Those that emerged in Egypt in the early 2000s sought integration into the system 
rather than its abolition.

All three of the countries studied here also went through a period in which the regime 
created a single party designed to control and co-opt the people. In Egypt, this was 
the Arab Socialist Union (1962-1978), which was replicated in Libya (1971-1977); in 
Tunisia, the regime party changed its name twice (from Néo-Destour to Parti socialiste 
destourien in 1964 and later to Rassemblement constitutionnel démocratique [RCD] in 1988) 
without changing its function. 

Although Egypt and Tunisia underwent a degree of political liberalisation in 1977 and 
1981 respectively (Libya declared party membership punishable by death in 1973), nei-
ther provided an environment in which parties were allowed to operate freely. Egyptian 
parties had to obtain approval from the Political Parties Committee, whose nine mem-
bers were appointed by the President. It had the power to refuse new parties, suspend or 
dissolve existing ones, seize their assets and close their newspapers. Between 1977 and 
2007, the committee rejected 63 applications and approved only three, one of which it 
later suspended. Although around 20 parties existed legally, most of them were not able 
to act credibly as opposition parties. As a result, the National Democratic Party (NDP), 



Mapping    

9

Mapping    

founded by President Sadat, held on average 80% of parliamentary seats while the op-
position held 20%, shared by about five parties. In Tunisia, the regime party continued 
to concentrate between 80% and 95% of the votes in parliamentary elections.

Although all three cases imposed restrictive measures on political party activity, this 
did not stifle opposition activity altogether. Some parties were co-opted into the system 
while others operated underground; none had the opportunity to develop full party 
features (including competing for ideas in an open market, developing policies beyond 
opposition to the regime etc.).

Post-2011 developments

The fall of the regimes in Egypt, Tunisia and Libya had an immediate impact on the po-
litical party landscape. The ‘regime parties’ in Egypt and Tunisia were dissolved by court 
order – Tunisia’s RCD in March, and Egypt’s NDP in April 2011 – the former accused 
of having violated the constitution by seeking to establish a one-party system, the latter 
of corruption. More importantly, the legal conditions governing the registration of new 
parties changed radically, leading to a proliferation of parties.

These can be classified in three categories: those parties that had been partially co-opted 
into the system, those that were banned, and new parties that were founded following re-
gime change. Since Libya had no political parties co-opted into its system, its post-2011 
landscape contains only entirely new parties or those that had previously been banned.

All three cases show that the lifting of restrictions and rapid move towards the holding of 
elections has worked to the advantage of those political parties and movements which al-
ready disposed of substantial political and financial capital. Since voter turnout was mod-
est – 62% in Libya and Egypt, 52% in Tunisia – those parties which were able to mobilise 
popular support were at a clear advantage. New parties had difficulties not only in articu-
lating a convincing party programme but were also handicapped in terms of resources.

As time has passed since the fall of the respective regimes, parties have begun to define 
themselves less in terms of their past and more in terms of their programmes. By and 
large, the landscape is divided along two axes: the Islamist/secular divide as well as the 
classical left/right spectrum. In Libya, a strong regional dimension is also a prominent 
feature of party politics. Egypt’s current political party landscape is certainly one of 
the most dynamic in the region; shaken by two waves of mobilisation, first in 2001 
and then in 2007, a large number of parties in Egypt either existed illegally, or evolved 
from co-opted parties to protest parties. The change in political climate following 
2011 fostered the proliferation of new legally registered parties. Only two months af-
ter Mubarak’s departure, Law 12 of 2011 amended the original 1977 party law, easing 



10

Yearbook of European Security YES 2014 Mapping    Mapping    

certain restrictions while maintaining others. Most notably, parties are not allowed to 
be based on any discriminatory criteria such as religion, race, class, gender or region.

The 2011 elections favoured political parties over individuals not only because half of 
the parliamentary seats were reserved for party lists. The country was also divided into 
just 82 electoral districts in which well-known local figures could not match organised 
and high-profile parties in terms of resources or visibility.

Of the 36 parties which registered for the 2011 parliamentary elections, 12 were Islamist, 
9 were offshoots of the banned NDP, 2 were Nasserist, 2 Socialist, 5 Centre-Left, 6 Centrist 
and 5 liberal parties. Between 50 and 60 parties exist altogether, although about 20 are 
not registered, and not all sought participation in the elections. Most importantly, not 
even a third of the parties that had registered for the elections emerged as entirely new 
political actors – the remaining two thirds emanated from parties and political move-
ments which had existed before the 2011 events, either as officially registered parties or 
as banned movements. Several of the Islamist parties, such as the Muslim Brotherhood’s 
Freedom and Justice Party, the Salafi Al-Nour and the Building and Development Party 
of the Gamaat Al-Islamiya, did not exist as political parties before, but were born out of 
political movements.

Table 1: Egyptian political parties post-2011 

Parties co-opted by the 
Mubarak regime

Parties banned by the 
Mubarak regime

New parties

El-Ghad (leader Ayman 
Nour imprisoned in 2005)

Freedom and Justice Party 
(Muslim Brotherhood)

Free Egyptians

Tagammu Wasat Al-Asala

Nasserist Party Democratic Front Social Democratic Party

Wafd Karama Al-Fadila

Labour Party
Building and Development 
Party (Gamaat al-Islamiya)

Al-Nour (Dawa)

The parliamentary elections of 2011 (later declared unconstitutional) led to the forma-
tion of several political alliances which either reflected a shared history under the previ-
ous regime (such as the Democratic Alliance, including parties such as Karama, El-Ghad, 
the Muslim Brotherhood’s Freedom and Justice Party as well as the Labour Party) or 
a shared political vision (such as the Islamist Bloc including Al-Nour, the Building and 
Development Party, Al-Asala and Al-Fadila, and the Egyptian Bloc including Tagammu, 



Mapping    

11

Mapping    

the Free Egyptians and Social Democratic Party). The Egyptian Bloc is the only alliance 
to include truly new parties.

The election result of 2011 was therefore evenly divided between active antagonists of 
the previous regime (the Democratic Alliance won 37.5% of the vote) and Islamist parties 
which had been tolerated as religious movements by the previous regime (the Islamist 
Bloc won 27.8%). The Egyptian Bloc, concerned with the future role of religion in the 
state, got 6.7% of the vote. The only two parties to have run outside alliances, Al-Wafd 
(7.5%) and Al-Wasat (2%), existed well before the Mubarak regime fell.

Figure 1: Spectrum of political parties in Egypt After the 2011 Elections

RELIGIOUS 

RIGHTLEFT

SECULAR

DEMOCRATIC
ALLIANCE

37.5%

EGYPTIAN
BLOC
6.7%

ISLAMIST BLOC
25%

Islamic Labour
Party
0.3%

Wasat
3.7%

Civilisation Party
0.6%

Karama
1.8%

Tagammu
0.9%

Nasserist Party
0%

Social Democratic
Party
4.81%

El-Ghad
Party
0.6%

Wafd
9.2%

Building and
Development

Party
3%

Asala
0.9%

Freedom
and Justice

Party
34.9%

Nour
25% Fadila

0%

Democratic
Front
0%

Free Egyptians
4.21%

Source: EUISS

Yearbook of European Security YES 2014

2) Spectrum of political parties in Egypt following 2011 elections



12

Yearbook of European Security YES 2014 Mapping Mapping 

The toppling of President Morsi in July 2013 changed this state of affairs. While most 
Islamist parties rallied in support of Morsi and formed the Anti-Coup alliance (Al-Asala, 
Building and Development, Labour Party, Wasat, Al-Fadila), the Salafi Al-Nour (the big-
gest rival of the Freedom and Justice Party) refrained from doing so. The alliance’s op-
ponent is the National Salvation Front which comprises 35 parties in total, including 
leftist-secular parties such as Karama, the Nasserist party, the Socialist Party, the Wafd 
and the Free Egyptians. At the same time, the protest movement Tamarod, which had 
contributed to Morsi’s downfall, has announced that it might form a political party to 
run in parliamentary elections – although it prefers candidates to run individually.

It is worth noting that in spite of highly visible mobilisation in Cairo, large parts of Egyptian 
society do not actively participate in the political process. This is particularly true in rural 
areas lacking education and access to information. A spring 2013 poll1 showed that only 
33% of the population had heard of the National Salvation Front; 51% knew the interim 
president’s name in summer 2013 – only 35% in rural areas. One pressing task for political 
parties would therefore be to engage these potential voters in the political process.

Tunisia’s sudden political liberalisation led to the emergence of dozens of new political 
parties. The 2011 decree which lifted certain limitations on parties – such as the obliga-
tion to respect an Arab-Muslim identity – maintained however a ban similar to the one 
introduced in 1988. As in Egypt, parties are not allowed to be based ‘on incitation to 
violence, hatred, intolerance, or discrimination on the basis of religion,  gender, region, 
or tribal affiliation’. In practice, this would allow the authorities to ban parties promot-
ing women’s rights or an Islamist agenda.

Table 2: Tunisian political parties post-2011

Parties co-opted by the 
Ben Ali regime

Parties banned by the 
Ben Ali regime

New parties

Democratic Forum for 
Labour and Liberties 
(Ettakatol)

En-Nahda Free Patriotic Union

Movement of Socialist 
Democrats

Workers’ Party People’s Movement

Progressive Democratic Party Congress for the Republic Republican Party 

Ettajdid Movement (part of 
the Democratic Modernist 
Pole)

The Popular Petition for 
Freedom, Justice and 
Development

1. National Democratic Institute, ‘Believing in Democracy: Public Opinion Survey in Libya’, August 2013, available
online at: http://www.ndi.org/libya-believing-in-democracy.

http://www.ndi.org/libya-believing-in-democracy


Mapping    

13

Mapping    

116 political parties were registered by the time the constituent assembly was elected in 
October 2011– more than double the amount in Egypt but with only an eighth of its 
population. The dispersion of votes over this wide array of parties led to a loss of 32% 
of ballots cast in favour of parties which did not make it into the assembly. Surveys 
conducted before the elections indicated that the parties had failed in conveying clear 
messages to their audience; confusion over party programmes not only had an adverse 
impact on certain parties’ success rate, but was cited as one reason to abstain from vot-
ing altogether. In some surveys, the fragmented political party landscape was seen as 
divisive rather than beneficial to political pluralism.

Figure 2: Spectrum of political parties in Tunisia after the 2011 Elections

RELIGIOUS 

RIGHTLEFT

SECULAR

DEMOCRATIC
MODERNIST POLE

2.79%

Ettajdid

Republican
Party Progressive

Democratic
Party
3.94%

Congress for
the Republic

8.71%

�e Initiative
3.19%

Ettakatol
7.03%

�e Popular Petition
for Freedom.

Justice and
Development

6.74%

Workers
Party
1.57%

En-Nahda 
37.04%

Source: EUISS

Yearbook of European Security YES 2014

1) Spectrum of political parties in Tunisia following 2011 elections



14

Yearbook of European Security YES 2014 Mapping    Mapping    

27 lists of parties, independents and coalitions did win seats. As in Egypt, the relatively 
short campaign period of nine months following a complete reshuffling of the politi-
cal landscape favoured those parties which had capital – either in the logistical sense of 
financial and organisational support, or in the political sense of widely known opposi-
tion to the previous regime. 

En-Nahda, an Islamist movement banned by the previous regime, gained the largest amount 
of votes with 37%. It was the only party to be known by all surveyed citizens in a poll 
conducted prior to the elections. The Congress for the Republic, also a formerly banned 
party, came second with 8.7%. Both Ettakatol and the Progressive Democratic Party, which 
won 7% and 3.94% each, had existed as co-opted parties under the Ben Ali regime. The 
only truly new movement, the Popular Petition for Freedom, Justice and Development, 
won 6.74% of the votes. It managed to attract voters from the rural and southern areas 
of the country, often neglected by other parties courting the population concentrated in 
coastal and urban regions – although it is a new movement, it is rumoured to be an indi-
rect descendant of the regime’s Rassemblement constitutionnel démocratique. Of the top five 
parties in the assembly, only one was created after the ousting of Ben Ali.

It is worth nothing that of the formerly co-opted parties, such as Ettakatol or the 
Progressive Democratic Party, only those which had managed to maintain their distance 
from the previous regime gained votes; others which held seats in parliament under Ben 
Ali, such as the Popular Unity Party, failed to gain a seat in the assembly.

This set-up has changed since the elections. En-Nahda has been accused by hardliners 
of being too soft, leading to the creation of the Salafi party Hizb Al-Tahrir. Similarly, a 
secularist party, Call for Tunisia, emerged in 2012 which managed to lead in the polls 
in late 2013 with 31.4%. Trailing behind it was En-Nahda with 30% and its two coalition 
partners, Ettakatol and the Congress for the Republic, who together gained 7%. Elections 
scheduled for late 2014 will therefore see a new line-up of parties.

Although Libya is the least populous Maghreb state – with a population of 6 million 
as opposed to Tunisia’s 10 million and Egypt’s 80 million – and had no political parties 
before 2011, it had by far the highest amount of political parties in the aftermath of 
the Arab Spring. 142 registered and 125 filed lists for the 2012 elections of the General 
National Congress – of these, only ten were able to field candidates in all of Libya’s 13 
constituencies, pointing to a strong regional dimension in party formation and outlook. 
This phenomenon of proliferating political parties stood somewhat in contrast with a 
system that discouraged participation in the political process: 120 of the constituent 
assembly’s 200 members are elected as individuals and only 80 from party lists.

The legal framework for Libya’s political parties is still under construction. The previ-
ous ban on political parties was lifted in January 2012: a first – and controversial – law 



Mapping    

15

Mapping    

by the National Transitional Council (NTC) banned parties based on religious, regional, 
tribal or ethnic affiliation. It was retracted after public protest. Similarly, the first draft 
for the law regarding the election of the General National Congress (GNC), the transi-
tional parliament, foresaw no seats for parties, only for independents. This draft was 
dropped as well. Currently, political parties are subject to stringent financial restric-
tions: the electoral commission requires complete transparency regarding the sources 
of party funding used for electoral campaigns. Most importantly, the Political Isolation 
Law prohibits anyone who was even remotely involved with the previous regime from 
holding leadership positions in political parties.

Figure 3: Spectrum of political parties in Libya after the 2012 elections

RELIGIOUS 

RIGHTLEFT

SECULAR

Justice and Construction Party
10.27%

Homeland Party
0%

National Front Party
4%

Union for the Homeland
4.5%

National Centrist Party
4%

Taghyer Party
0%

National Forces Alliance
48%

Source: EUISS

Yearbook of European Security YES 2014

3) Spectrum of political parties in Libya following 2012 elections



16

Yearbook of European Security YES 2014 Mapping    Mapping    

The atomisation of Libya’s political landscape was consequently reflected in the con-
gress’s make-up. 21 parties are present in the assembly, but 78% of the seats are shared 
by the top five parties. The National Forces Alliance, which won 48% of the votes, is a 
conglomerate of 58 political organisations, 236 NGOs, and more than 280 independ-
ents. It is a spin-off of the National Transitional Council and while it cannot be consid-
ered secular, it is more liberal than the Muslim Brotherhood’s Justice and Construction 
Party which won 10.27%. The National Front Party, which won 4% of the votes, is the 
successor to the Gaddafi-era opposition National Front for the Salvation of Libya. The 
Misrata-based Union for Homeland won 4.5% of the votes, and the National Centrist 
Party won 4%. The fragmentation of Libya’s political landscape into local and regional, 
tribal and ethnic, Islamist and secular interests has left the political parties de facto 
disempowered. In addition, political opposition parties were not able to build constitu-
encies and develop an organisational structure under the previous regime – something 
they were able to do, at least to a certain degree, in Egypt and Tunisia.

As Libyan parties started out under less favourable circumstances than in the two neigh-
bouring countries, it is perhaps not surprising that approval rates for parties in gen-
eral have remained low. According to a survey carried out by the National Democratic 
Institute, 44% believe political parties are not necessary for democracy; 59% express dis-
trust in parties; familiarity with parties in general is underdeveloped.2 Only one of five 
major parties could be identified in polls in terms of leadership, programme and ideol-
ogy. The National Forces Alliance remained high in the opinion polls with an approval 
rate of 71% in late 2013; its leader, Mahmoud Jibril, is also a widely known and respected 
figure. The Muslim Brotherhood’s Justice and Construction Party is viewed negatively 
by 55% of respondents.

Since then, numerous new parties have emerged which intend to run in parliamentary 
elections once the new constitution is drawn up. These include parties based on former 
or still active political movements (such as the Libya Party), those that have evolved as 
spin-offs of former opposition parties (such as the National Consensus Party) or those 
which decided not to run in 2012 (such as the Change Party).

2.  National Democratic Institute, ‘Seeking Security: Public Opinion Survey in Libya’, November 2013, pp. 15-21. 
Available at https://www.ndi.org/files/Seeking-Security-Public-Opinion-Survey-in-Libya-WEBQUALITY.pdf.

https://www.ndi.org/files/Seeking-Security-Public-Opinion-Survey-in-Libya-WEBQUALITY.pdf


Mapping    

17

Mapping    

Think tanks and research institutes

The status quo ante
Think tanks and their sibling institutes are defined broadly as a body of experts provid-
ing advice and ideas on specific political or economic problems, ranging from those 
conducting academic or policy-oriented research, or advocacy for certain policy issues 
to those providing analysis and advice to decision-makers. Think tanks play an impor-
tant role as innovation ‘brokers’, since they occupy an intermediary position between 
the policy level and the academic community.

Before the events of 2011, the Arab world was one of the regions with the lowest density 
of such institutes. This was a result of a combination of four factors: the limited avail-
ability of funds, general restrictions on freedom of opinion, inadequate access to data 
as well as decision-makers and an underdeveloped pool of academic structures which 
could provide the necessary personnel. In 2008, the Arab world comprised just 2.4% 
of global think tanks, chiefly concentrated in Egypt, Iraq, Jordan and the Palestinian 
Territories. Those institutes that existed were often highly academic rather than policy‑ 
oriented, and more often than not attached to universities or governmental bodies. 
Their key deficiency was therefore the inability to translate research results into con-
crete policy projects.

The majority of pre-existing think tanks was created in the early 2000s; only a few had 
any substantial pre-2011 history. Most of the latter were either directly controlled by the 
regime – such as the World Center for the Study and Research of the Green Book in Libya 
– or at least closely affiliated to it. The oldest and probably best-known, the Egyptian Al-
Ahram Center for Political and Strategic Studies, is part of the Al-Ahram Foundation and 
therefore nominally independent. In practice, it has had sometimes closer and some-
times less close ties with the ruling regime. Its sister institution, the Al-Ahram newspa-
per, was headed by Nasser’s confidant Mohamed Hassanein Heikal: its directors have 
generally enjoyed friendly relations with the regime, including President Nasser’s son-
in-law Hatem Sadek and later foreign minister Boutros Boutros-Ghali. Created after 
Egypt’s 1967 defeat against Israel, it was originally dedicated to the study of Israeli soci-
ety and politics. In 1972, it broadened its research to encompass international issues of 
security and diplomacy. Although it was at times able to voice modest criticism of the 
government, it was not capable of changing governmental policies fundamentally. The 
directors and staff of other think tanks, such as the Ibn Khaldun Center in Egypt, were 
imprisoned and prosecuted on occasion.

This picture has evolved considerably. By 2013, the total number of research institutes 
in the Arab world had tripled compared to 2008, making up 5.6% of global think tanks. 



18

Yearbook of European Security YES 2014 Mapping    Mapping    

The region is finally catching up with a global trend that gained traction in the 1970s 
and 1980s. This trend began before the 2011 events, however, and is not limited to those 
countries which have experienced regime change. Rather, this is a regional phenom-
enon which has led to the emergence of multiple new institutions in virtually every Arab 
country in the past five years.

The comparatively late arrival of the information revolution, technological advances, 
the government’s loss of information monopoly thanks to the internet and the recogni-
tion that complex challenges cannot be managed by the government alone have all con-
tributed to this development. Furthermore, the availability of funds in the Gulf states in 
particular has translated the need for analysis and expertise into tangible results, such 
as the arrival of international think tanks with local branch offices.

Figure 4: Arab Think Tanks3

Source: Go To �ink Tank Directory. 2008 - 2013

Yearbook of European Security YES 2014

4) Arab Think Tanks 

  Arab World total
percentage of world

Egypt

Tunisia

Libya

2008
2009

2010
2011

2012
2013

2008
2009

2010
2011

2012
2013

2008
2009

2011
2012

2013

23 29 34 34 34 55

1 1 1 1

4

8 9
18 18 18 39

2008
2009

2010
2011

2012
2013

131
2.4%

170
2.7%

214
3.3%

210
3.2%

191
2.9%

387
5.6%

2010

1

3. Source: EUISS; Global Go To Think Tank Index, 2008-2013.



Mapping    

19

Mapping    

Table 3: Arab think tanks4

Total Egypt Tunisia Libya
Arab World total/

percentage of world

2008 23 8 1 131 (2.4%)

2009 29 9 1 170 (2.7%)

2010 34 18 1 214 (3.3%)

2011 34 18 1 210 (3.2%)

2012 34 18 1 191(2.9%)

2013 55 39 4 387 (5.6%)

Post-2011 developments

Although the growth in the number of think tanks antedated the Arab Spring, their 
number increased exponentially in the two years following it. Between 2012 and 2013, 
the total number of Arab think tanks doubled. This development was visible in the 
countries surveyed here – Egypt, Tunisia and Libya – but also elsewhere: in Iraq, the 
number of institutes rose from 29 in 2012 to 43 in 2013. Similar statistics can be found 
in Jordan, where the number increased from 16 to 40, in Lebanon from 12 to 27, and in 
Morocco from 11 to 30. 2012 therefore saw a proliferation of research institutes across 
the region. Even though the exact statistics are difficult to determine, other surveys mir-
ror the general trend.

In part, this was the result of the lifting of political restrictions, but it was also attribut-
able to an environment of change. Governments were not only short on expertise – a gap 
which think tanks fill elsewhere – but were also managing a crisis of an important mag-
nitude. Now, more than ever, expertise, knowledge and spaces for debate were needed. 
Whether or not these institutes will be able to establish themselves will largely depend 
on availability of funding; not only does a political culture not yet exist in which financ-
ing of think tanks is encouraged (by e.g. tax reductions), but quite simply there are only 
limited funds available.

Even before 2011 Egypt was one of the Arab states with a comparatively dynamic aca-
demic environment. The presence of over 60 universities in the country provided an 
intellectual context conducive to debate, somewhat hampered by the emphasis on rote 
learning rather than critical thinking in Egyptian educational institutions. This, as 
well as financial constraints, was further limited by the legal context. Due to Egypt’s 
state of emergency – in place from 1967 onwards with an 18-month hiatus in the early 

4. Source: Go To Think Tank Index, 2008-2013.



20

Yearbook of European Security YES 2014 Mapping    Mapping    

1980s – political activity and basic freedoms were severely restricted. Although the law 
was lifted in 2012, the legal framework for think tank activity has not changed signifi-
cantly. Think tanks in Egypt fall legally under legislation governing NGOs that has been 
in place since 2002. A first attempt to regulate the situation in 2013 was shelved after 
the removal of President Morsi from power, and another draft is in the making at the 
time of writing.

The current restrictions in place – such as the ban on political activities by NGOs, the 
possibility to deny registration on rather vague grounds (such as activities which could 
‘threaten national unity’ , ‘disrupt public order’ or ‘offend against public morality’) are 
expected to remain in place. Most importantly, the law requires prior approval of for-
eign and in some cases also domestic funding by the Ministry of Social Solidarity, as well 
as for contacts with foreign organisations. The raid on 17 think tanks (including the 
National Democratic Institute, Freedom House and the Konrad Adenauer Foundation) 
in February 2011 was based on the latter provision, and has led to 43 people being sen-
tenced to prison on charges of membership of illegal organisations. Overall, this crack-
down has driven think tanks to be more cautious about the disclosure of their funding, 
and has discouraged foreign think tanks from opening branches in Egypt.

Although the legal conditions have not improved, the general ambiance of a political 
opening, the need for expertise and advice and the weakening of the security apparatus 
in charge of monitoring these institutes have led to the creation of new institutes – 21 
in total – and an overhaul of existing ones. 

It is worth noting that the majority of these new think tanks promote an agenda relative 
to the demands of the 2011 revolution. The Centre for Arab Spring Research, for instance, 
focuses on the establishment of good governance; the Egyptian Democratic Academy, 
an advocacy body for human rights and democracy, also conducts research on Egypt’s 
political system in its in-house Egyptian Policy Center; the House of Wisdom Foundation 
– named after the famous ninth-century Abbasid academy – contributes research on  
areas where Egypt is facing change, ranging from the economy to domestic politics to 
social aspects. Similarly, the Egyptian Initiative for the Prevention of Corruption seeks to 
contribute legal advice to foster laws and regulations designed to prevent corruption; it 
conducts research on international legal practices pertaining to this field. The Regional 
Center for Strategic Studies, founded in 2012, looks at the regional strategic landscape 
in a changing region and overlaps, in terms of staff as well as focus, with the Al-Ahram 
Center for Political and Strategic Studies.

More generally, the Egyptian Center for Public Opinion Research Baseera (foresight in 
Arabic) conducts surveys and polls to provide reliable data on public attitudes regard-
ing political issues. The Nile Center for Strategic Studies focuses mainly on regional and 
international issues, re-launching a debate on Egypt’s foreign policy.



Mapping    

21

Mapping    

Those think tanks which existed before the 2011 events have changed their outlook as 
well. The Cairo Institute for Human Rights Studies for instance, already very active in the 
development of human rights legislation and promotion since its creation in 1993, has 
become even more vocal in its criticism of the government. The Al-Ahram Center for 
Political and Strategic Studies has created a new research section dedicated to the 2011 
revolution; it has also begun to hire additional younger researchers and increased its 
staff ’s salaries. Its ex-director (and former party colleague of Mubarak), Abdel-Moneim 
El-Said, is currently facing corruption charges along with former employees in the Al-
Ahram group, and has been replaced by a university professor.

It is too soon to tell to what extent these new think tanks will be able to shape the policy 
debate – their mere existence reflects the expectation that they will do so.

The situation in Tunisia mirrors that in Egypt: the legal status of think tanks is regu-
lated by the relevant NGO law originally promulgated in 1959 and last updated in 1992. 
The law restricted NGO activity significantly: activities countering ‘morality’ or ‘dis-
turbing public order’ were declared illegal; the Minister of Interior could refuse the reg-
istration of a new NGO and suspend an existing one without any possibility to appeal 
the decision. Although the new law of September 2011 reduces political interference – 
their suspension now requires a court ruling – and explicitly prohibits state interference 
in NGO activities in article 6, there remain a few idiosyncrasies. NGOs are not allowed 
to incite to discrimination, hatred or violence based on religion, gender or regional af-
filiation, which could be used against think tanks promoting women’s rights only or 
the economy of a certain region only. As under the previous law, NGOs have to register 
with the government by providing their name, address and the founding members’ ID 
card numbers; people who are members of a political party are still not allowed to cre-
ate an NGO, and therefore not a think tank either. However, these restrictions have not 
impeded the creation of new think tanks in Tunisia.

Although much smaller in size, Tunisia boasts almost as many think tanks as Egypt. 
Between 2012 and 2013, their number has more than doubled and now stands at 38. 
The background of these new research institutes is diverse: some are affiliated to par-
ties politically – such as the Centre Mohamed Chakroun which is close to the formerly 
banned Congress for the Republic; some are more active in conducting advocacy for 
certain issues, such as Think Ahead for the Med Tunisia, a body promoting research and 
projects on sustainable development in the region, or the Arab Institute for Youth Policy 
Making which aims at connecting Arab Youth across the region in order to increase their 
influence in political decision-making. Similarly, the Research Association on Democracy 
and Development seeks to foster a culture of democracy in Tunisia by means of civil 
society debate facilitation. New think tanks with a very policy-oriented outlook are the 
Arab Policy Institute (currently focused on transitional justice), the Institut Kheireddine 



22

Yearbook of European Security YES 2014 Mapping    Mapping    

(working on civil liberties in Tunisia) and the Maghreb Enterprise Development Initiative 
(dedicated to the promotion of entrepreneurship and job creation in the Maghreb). 
More academic in their approach are the Mediterranean College for Scientific Study as 
well as the Center for the Study of Islam and Democracy.

Two research institutes which existed before 2011 are worth mentioning due to their 
recent new orientation: the Tunisian Institute for Strategic Studies, which had been cre-
ated in 1993, formally distanced itself from the regime on its website. In a bold move, 
the institute criticised its previous work, its staff and its collaboration with the regime, 
and declared a new beginning for itself, dedicated to the revolution. The Arab Institute 
for Human Rights, created in 1989, has also been considerably emboldened in its work 
which consists mainly of the promotion of a human rights culture.

The least active place in terms of think tank development is Libya. This is largely the 
result of almost four decades of a very restrictive political environment which meant 
that the country was almost entirely cut off from international academia and the inter-
national media. The teaching of English, access to the internet or availability of foreign 
publications were all minimal under Qaddafi’s regime, and this did not create an envi-
ronment conducive to intellectual debate. Although the 1971 Association Act allowed 
the existence of NGOs, the generally repressive environment effectively impeded their 
creation. Registration could take up to two years, associations required permission by 
the revolutionary committees, and representatives of the regime had the right to be 
present at meetings. As a result, only 22 NGOs were registered officially before 2011, 
and no independent think tank existed at all. The new framework has changed this: 
associations are allowed to operate freely unless a judicial decision ruling otherwise ex-
ists. As in Egypt and Tunisia, discrimination based on race, gender, language, or ethnic 
or tribal affiliation is banned. On a side note, former staff members of the previous 
regime’s think tank World Center for the Study and Research of the Green Book are all 
targeted by the Political Isolation Law and can therefore not hold any public office.

Since 2011, four new think tanks have opened in Libya while the regime’s centre has 
closed down. The Sadeq Institute, so named after an opposition activist executed by the 
previous regime, seeks to provide analyses of a variety of challenges Libya is facing; the 
Libyan Economic Advancement and Development Foundation focuses on economic as-
pects; the Libyan Policy Institute seeks to promote the establishment of democracy and 
the rule of law while the Libyan Centre for Strategic and Future Studies takes a more 
strategic and regional approach.

Overall, research institutes and think tanks face a less welcoming environment in all three 
cases than new political parties or media outlets, since a policy-advice culture is slowly 
emerging only now. A change in the legal framework is not enough – the availability of fund-
ing and an environment which welcomes and uses think tank products are equally crucial.



Mapping    

23

Mapping    

Media
In democratic societies, the media play an important role: they raise awareness of politi-
cal and social issues, inform audiences on current topical issues and create a platform 
for debate. By and large, the media in the countries surveyed here were subject to varying 
degrees of political control and could act only in a limited way as conduits of demo-
cratic discourse and values. This changed after 2011. 

The Egyptian media landscape was already quite diverse before the revolution. Not only 
state newspapers, but also political party publications, independent as well as interna-
tional newspapers, were allowed. There was also a large number of TV channels. Radio 
stations were either controlled by the government or only broadcast music. However, 
the various media outlets that existed were subject to strict regulations: even though 
press freedom was guaranteed in Law 96/96 on the media, the law also included penal-
ties for journalists who overstep the limits of ‘acceptable reporting’. This term could be 
interpreted freely by the Supreme Press Council and the Egyptian Radio and Television 
Union (ERTU). Furthermore, the government could punish political criticism under 
the emergency law and ERTU did not allow news programmes on non-governmental TV 
channels. The media therefore succumbed to self-censorship in order not to lose their 
licence or to avoid prosecution and as a consequence could not report freely or honestly 
on political affairs. This legal framework has not yet been completely revised. Broadcast 
media, for example, are still under the supervision of ERTU which is affiliated with the 
Ministry of Information. Nevertheless, there has been a change in the application of the 
legal framework and in the way the media act.

With around 90% of Egyptians owning a TV, television is the main source of informa-
tion in Egypt and therefore has considerable influence. Given an illiteracy rate of 40%, 
fewer people can be reached via print media or the internet. This is probably one of the 
reasons why there has been less of an increase in print outlets than in TV channels. 
Already in the last few years before the revolution, there had been an increase in Free-to-
Air (FTA) satellite channels in Egypt which led to the emergence of a new public sphere.  
After the revolution, this increase was all the more pronounced: between the beginning 
of the revolution and July 2011, 16 new FTA channels were launched.  

This trend was not entirely new, however; shortly before the revolution a restoration of 
freedom of political expression in both broadcast and print media could gradually be 
observed. Newspapers could cover political events in the country more freely and did so 
in the days and weeks leading up to the revolution.

Political topics continued to be treated in the media and this influenced politics di-
rectly: during a talk show on ‘ONTV’ on 2 March 2011, for example, the novelist Alaa 
Alaswani told the Interim Government’s Prime Minister Ahmed Shafiq that he would 



24

Yearbook of European Security YES 2014 Mapping    Mapping    

go to Tahrir Square to force him to resign whereupon Shafiq lost his temper. The fact 
that Shafiq had to resign the next day shows the powerful influence wielded by televi-
sion in the aftermath of the revolution. 

In the post-2011 environment, politics continued to be discussed on Egyptian TV: on 
11 May 2012, a presidential candidate debate was aired for the first time in Egypt, high-
lighting how television has become a political space. Furthermore, new TV channels 
like Al Tahrir or Misr 25 (founded by the Muslim Brotherhood), have the clear goal of 
providing the public with political discussions and information. In addition, a daily 
newspaper, also called Al Tahrir, was launched with the objective of providing deeper 
analysis of the political news. 

While most of the newspapers created after the revolution had a political objective, many 
TV channels launched after the revolution do not have political information as a goal. 
Some TV channels transmit the political messages of their owners while others were 
founded by businessmen that were close to the Mubarak regime. Naguib Sawiris, who 
already owned several channels before the revolution, founded two new channels that 
serve the political interests of his Free Egyptians Party. Muhammed Al-Amin Ragab, 
who was close to Mubarak, founded the Capital Broadcasting Centre (CBC) and em-
ployed journalists who were accused of having connections with the Mubarak regime.  

Because of the politicisation of the media since the revolution, political tensions are 
now also reflected in media organs: they are often either pro-Muslim or pro-military. 
While channels like Misr 25 clearly support the Muslim stance in society, Al Nahar or 
CBC position themselves as pro-military. 

Furthermore, despite important advances, censorship and self-censorship still exist. In 
2012, a National Military Media Committee was created. It censored the media by coun-
teracting ‘biased media coverage’ with regard to the military and led to a partial return of 
self-censorship. These problems still exist today: after the toppling of President Morsi in 
summer 2013, the Muslim Brotherhood channel Misr 25 and several other Islamic chan-
nels were taken off air. The popular comedy programme Al Bernameg also had to stop 
transmitting after the comedian Bassem Youssef criticised General Al Sisi. In December 
2013, two Al Jazeera journalists were arrested for conspiracy with terrorists and alleged 
links to the Muslim Brotherhood. Thus, the media are again subject to restraints in 
their political reporting and Reporters Without Borders (RWB) estimates that media 
freedom has declined since the days before the revolution. 

Another problem is that of the financial difficulties facing new media. The TV channel 
Al Tahrir for example had problems finding enough investors for their politically fo-
cussed programme. Many new channels are constrained by small budgets, resulting in 
a predominance of political talk shows in their programming. However, the talk shows 



Mapping    

25

Mapping    

at the same time offer the possibility to democratise political participation by including 
the public in discussions.   

Finally, as a lot of the new actors do not have previous experience in journalism, they 
often do not comply with professional standards. As the media were not free under 
Mubarak, even experienced journalists are not used to working independently and with-
out self-censorship. This tendency is reinforced by the fact that criticising the govern-
ment can still result in being put under pressure or indeed being prosecuted. 

Before the revolution, the Tunisian media were among the most heavily censored in 
the Arab world. Private media were not allowed to report on politics and were control-
led by the Agency of External Communication. Thus, the media were not able to report 
openly or honestly on politics. The press was regulated by a very restrictive press code 
(Law 1975-32). There were two state and two private television channels, the latter with 
a strong connection to the regime, and 12 radio stations, two of which were owned by 
the state. Print media consisted of publications that were directly run by the state or by 
the ruling party, private ones that had strong ties with the regime and opposition news-
papers that had to contend with strong economic pressures applied by the regime. 

After the Revolution, the National Authority for the Reform of Information and 
Communication (INRIC) drafted two decrees: Decree 115/2011 on the press, printing 
and publishing and Decree 116/2011 on audio-visual communication and its regula-
tory authority.  They are both less restrictive than the laws that existed prior to the revo-
lution. The government was at first reluctant to implement the new decrees, hence they 
were only implemented in 2013. The Penal Code, however, still contains provisions that 
can lead to the imprisonment of journalists.

97% of Tunisians access information largely through television. In post-revolution 
Tunisia, there is still a state-run TV station that is theoretically controlled by the gov-
ernment, but which in practice does not always support it in its programmes.  Overall, 
the increase in the number of broadcast media outlets has not been very pronounced. 
Up until September 2011, INRIC had granted five new licences for television channels. 
However, contentwise there has been a change in what is being discussed in the media. 
Compared to the situation prior to the ‘Jasmine revolution’, when political discussions 
were completely absent from the media,  the media has become highly politicised. As a 
result the media now reflect the political tensions in the country between Islamists and 
secularists. 

In the Tunisian radio sector there have been more new developments since the revolu-
tion than in the television sector. Twelve private radio stations started transmitting af-
ter the revolution. Now, there are several radio stations that focus on political issues. 



26

Yearbook of European Security YES 2014 Mapping    Mapping    

The newspapers that were previously owned by the ruling party were shut down after 
the 2011 uprising. The INRIC counted 228 new print publications in Tunisia after the 
revolution, but most of them did not survive the first year as they often had severe fi-
nancial problems and could not compete with the established print publications. The 
old publications continue to be the most popular ones. Thus, there has not been a lot 
of change in the print media. 

As investors prefer to cooperate with the old, established media, new media often have 
to contend with financial problems. In the radio sector, this leads to problems in par-
ticular for the few existing associative radios that do not have a financially stable foun-
dation.  Sawt al Manejem, for example, a new associative radio station that mainly works 
with young volunteers on post-revolutionary issues, is grappling with serious financial 
problems.

The low number and the rather lacklustre performance of new Tunisian media can also 
be explained by the fact that Tunisians have access to French-speaking media and tend 
to trust them more than the Tunisian media after years of censorship and suppression. 

All in all, the situation of the media in Tunisia has improved since the revolution. There 
is less state control. However, the private media that existed before the revolution are 
still in the hands of the same owners, and their practices have largely remained the same. 
On top of this, journalists still face violence and the media have to cope with the limited 
professionalism of many journalists, a result of years of repression. Furthermore, there 
has not been a significant increase in new media. Therefore, the Tunisian media cannot 
yet be described as an independent political actor. The media discuss political topics, 
but they do not yet exert a real influence on the political sphere.

Libya resembles the other two cases in that the media were under the strict control of 
the state before 2011. The press law and the penal code were very restrictive and did not 
allow independent journalism. There had been a short, controlled period of liberalisa-
tion instigated by Saif al-Islam in 2007 but it was ended by Qaddafi in 2009 because 
several newspapers and TV channels had overstepped the limits of what was acceptable 
to him. Although the media landscape was very restrictive, satellite TV and particularly 
Al Jazeera became very popular in Libya in the years before the revolution and already 
introduced an element of change in the Libyan media landscape.

After the elections, the GNC recreated the Ministry of Information that had been abol-
ished directly after the revolution. This was criticised as a step backwards, as the Ministry 
of Information had a very repressive role before the revolution. Nevertheless, the media 
are less controlled than before.

Taking into consideration the radical restrictions imposed upon the media before 
the revolution, the change in Libya has been very impressive. Already during the 



Mapping    

27

Mapping    

revolution, the new media landscape was characterised by an unprecedented plural-
ism. The Libyan media were actively contributing to political information and debate 
even before a new political system was established. In July 2012, different observers 
had already identified 200 radio stations and between 200 and 400 new newspapers. 
Many of those who began working in the media sector had no previous experience 
and no stable financial background. Furthermore, the large increase in media did not 
match the actual demand of the Libyan public who were not used to such a wide range 
of choice in media outlets. Therefore, many of the new media that mushroomed dur-
ing and after the revolution were forced to close down. There still is a variety of state-
run, independent and local media. Thus the media landscape is more diverse than 
before the revolution. 

After the revolution, Gaddafi’s main propaganda channel Al-Libya was taken over by the 
rebels. The staff remained but the content of the channel changed  overnight. In May 
2013, there were 23 TV channels in Libya, many of them new. Most of those channels 
try to address political issues and perform a political role. Libya al-Hurra TV, one of the 
first new channels that sprang up after the revolution, clearly showed the importance of 
this political role when it launched a televised appeal asking the population to disarm 
and turn in their weapons. In response to this appeal, a lot of weapons were handed 
over to the army. This example shows the practical influence that the media had in the 
wake of the revolution. Another TV channel that contributed to the political sphere 
after the revolution was Tobacts TV. Founded in July 2011, this channel broadcasts short 
animated films about the new political system, and other topics of  interest in order to 
foster  political awareness in the Libyan public.

Another sign of the democratisation and political role of the media since the revolution 
is the sudden emergence of political talk-shows on Libyan TV. The talk-show format not 
only allows very controversial topics to be discussed but also serves as a public forum for 
debate on important political topics.

Already during the revolution, most of the state-run radio stations were occupied and 
swiftly changed their programming, and several new radio stations were created. Many 
of them had political goals. Radio Free Libya Misrata, for example, covers political issues 
by conducting interviews with politicians and rebels and Radio Shabab, a new radio sta-
tion, aims at educating young people about democracy by hosting a political talk show 
and conducting interviews.



28

Yearbook of European Security YES 2014 Mapping    Mapping    

Table 4: Media comparison5

Press
Freedom
Index

Press
Freedom
Index

Press
Freedom
Index

2010 2011-2012 2013 2010 2011-2012 2013 2010 2011-2012 2013

Before the revolution, the Tunisian media
were among the most heavily censored
in the Arab world. Private media were
not allowed to report on politics.

The media that already existed prior to 2011
are still the most popular:
there has been less of an increase in new
media than in Egypt and Libya. 

New publications lack financial backing. 

Limited professionalism of journalists.

The media now focus more on political issues.

Since the revolution, there is less self-
censorship and a greater diversity in the media.

The Tunisian media reflect the ideological
tensions between conservative Islamists
and secularists.

The increase in radio stations has been more
pronounced than the increase in broadcast
and print media.

The media were under strict state control,
even more than in Tunisia and Egypt.

The increase in new broadcast and print
media has led to pluralism.

New publications often face financial problems.

Limited professionalism of journalists.

The media now focus more on political issues.

Self-censorship is still practised after
the revolution but has decreased significantly.

Tensions between secularists and Muslims
are not reflected as strongly in the Libyan
media. 

A lot of new radio stations have been
created.

Diverse media landscape before the revolution
but discretionary: characterised by censorship
and self-censorship.

There has been an increase in TV channels and
print media since the revolution. While some
are political and revolutionary in tenor, others
are purely business projects.

New publications lack financial backing.

Lack of professional standards in the media.

The media now focus more on political issues.

Censorship and self-censorship are still
practised, but to a lower degree.

Polarised media landscape after
the revolution: reflects tensions between
Islamists and the military.

164

134 138
127

166
158160 155

131

Tunisia EgyptLibya

Source: EUISS, Reporters Without Borders

Yearbook of European Security YES 2014

5) Media comparison 

PRE-REVOLUTION

EVOLUTION

PUBLICATIONS

STANDARDS

FOCUS

CENSORSHIP

REFLECTION

RADIO

PRE-REVOLUTION

EVOLUTION

PUBLICATIONS

STANDARDS

FOCUS

CENSORSHIP

REFLECTION

RADIO

5. Source: EUISS; Reporters Without Borders.



Mapping    

29

Mapping    

There has been a massive increase in the number of newspapers since the revolution. 
In a society where few people were used to reading newspapers, many new publications 
vanished soon after having been created as they turned out to be financially unsus-
tainable. This high turnover makes it difficult to keep track of the existing number of 
newspapers. 

The number of newly-founded print publications largely exceeds those that already ex-
isted before the revolution. A lot of them are very innovative and try to play a political 
role. A good example for this is Al-Sawt. In order to give a voice to the population, in the 
early days of the revolution when the governnment had closed down mail and internet 
access they installed a mailbox on Freedom Square in Benghazi where people could sub-
mit their thoughts, ideas and even articles. They published various submissions and in 
this way contributed to the open discussion of politics and democracy. 

Although the situation of the media in Libya has improved and new media have emerged 
as a political force, there are still some problems that have to be resolved. Many journal-
ists have not yet adapted to the new climate of freedom.  In the immediate aftermath of 
the revolution, in particular, there were still unspoken red lines. This was demonstrated 
by Law No. 37 which was passed in 2012: it prohibited the glorification of Qaddafi and 
criticism of the revolution. Although this law has been revoked by the Supreme Court, 
it shows that the habit of censorship still casts a long shadow even today. 

Finally, there is a strong divide between the journalists who were already active under 
Qaddafi and the ‘newcomers’ who are claiming their space in the emerging media land-
scape but who often lack media experience.

Despite these remaining challenges, the Libyan media landscape has changed, gaining 
in political freedom and influence since the revolution. As the Libyan media were very 
restricted before the revolution, the change is even more pronounced than in Egypt and 
Tunisia.

Conclusion
The events of 2011 have had repercussions on the three categories of institutions stud-
ied here on two levels: on the one hand, they have engendered a sense of political liberty 
which has spawned the emergence of new actors and entities participating in the politi-
cal debate in different forms; on the other hand, they have initiated tangible changes 
in legal and economic terms facilitating the emergence of such actors. More often than 
not, the psychological effect generated by the revolutions has played the more impor-
tant role in this process, while legal changes have followed, rather than preceded, the 
advent of new participants in the political dialogue of the states concerned.



30

Yearbook of European Security YES 2014

Perhaps not surprisingly, the first wave of new actors included mainly those entities 
which had already existed, one way or the other, underground, either as political move-
ments or as a collective of researchers eager to create an institution for themselves. The 
second wave, however, comprises the actors which evolved dynamically in response to 
and in the wake of the events of 2011.

Both sets of actors will continue to play an invaluable role in contributing to a dialogue 
which ultimately fosters a societal consensus on the nascent political system in the re-
spective countries.




